Ana Šesto 2009

ANA ŠESTO

Pogledi - 27. 4. – 6. 5. 2009.

Dodiri čudesnih pogleda

Danas živimo u svijetu slike. Kao da osjećamo svakodnevnu potrebu za slikom, za fotografijom. S punim povjerenjem  prepuštamo drugima, da vide umjesto nas. Ovaj puta smo to prepustili Ani, mladoj, talentiranoj i svestranoj umjetnici, koja se može pohvaliti s nekoliko specijalnosti umjetničkog stvaranja; od grafičkog oblikovanja, pisanja, filma do fotografije,  da gleda i vidi umjesto nas.  U svom umjetničkom stvaranju ona se  kreće beskrajnom lakoćom od pogleda do pogleda, sve do ovih čudesnih Pogleda, kako je nazvala svoju prekrasnu izložbu fotografija.

Za ovu svoju treću samostalnu izložbu, Ana je izabrala fotografije portreta koje su nastali u posljednje tri godine. To su portreti poznatih ljudi i prijateljica, slučajnih prolaznika, djece, pa i kućnih ljubimca, nastalih spontano ili namješteno, u kontekstu s ambijentom ili izvan njega. Kada govori o svojoj velikoj ljubavi – fotografiji Ana ističe:  Budući da sam odrasla u umjetničkoj obitelji odmalena sam se imala potrebu izraziti na bilo koji način. Bavila sam se svačim, od sviranja glasovira, slikanja, plesa, tenisa, glume i, eto, došla do fotografije i za sada ostala na tome. I kao objekt i kao subjekt. Uživam fotografirati i to me ispunjava. Moji vršnjaci, recimo, za vožnje tramvajem slušaju mp3 player, a ja gledam kroz prozor i gledam motive koji me gledaju; prepoznajemo se međusobno. Presretna sam kad imam uza se fotoaparat i mogu zabilježiti trenutak koje je nepovratan.

Ja bih dodao: i tako ga zaustaviti prije nego što nestane u nama zasad nedokučivu vremenskom prostoru. Fotografija je umjetnost koja se uči u školi, to je vještina koja se godinama razvija kroz stalni rad, učenjem i iskustvom. Međutim, umjetnički fotografi moraju imati i onu tankoćutnu moć zapažanja, osjećaj za bitno, osjećaj za posebno i ljubav da to što vidi pretvori u umjetnost u koju ćemo vjerovati, koja će nas uvesti u poseban stvaralački svijet. Ana posjeduje sve to. Kao da je božica fotografije.

Ana posebno uživa u uličnoj fotografiji. Za nju je ulica minijaturni prostor, kazalište u kojem se odvija sav život. Zato svoje poglede piše kamerom, bilježeći motive tog života na ulici, sva ona zbivanja, ljude-prolaznike, arhitekturu, izloge, ulične manifestacije, odnosno – sve što vidi. Sve što je toga trenutka izloženo na ulici. Bez ikakve sumnje, ulična fotografija je najteža i najzahtjevnija fotografska disciplina, ponajviše zbog svoje složenosti i zbog velikog broja slikovnih elemenata koji svaki kadar obuhvaća, a time i one elemente na koje treba obratiti pozornost, te ih izdvojiti, naglasiti i prikladno uklopiti u priču.

Ovom izložbom Ana pokazuje samo dio svog velikog opusa, samo dio svojih pogleda. I, bez obzira na različitost pristupa, različitih tehnika, stilova i ugođaja, izložba djeluje potpuno ujednačeno. Na izloženim fotografijama prepoznajemo autoričin izraziti fotografski umjetnički senzibilitet s lirskim akcentom. Taj senzibilitet i lirska nota, pa čak i glazba koju kao da čujemo dok gledamo i slušamo ove sjajne izloške, osjeća se u većini fotografija. Njeni portreti napravljeni su pažljivo, inventivno i s profesionalnom sigurnošću. Ona ih stavlja u prave okvire, naglašava i izdvaja ono što je bitno, odnosno daje nam sve ono što jedan portret čini portretom.

Većina portreta spadaju u red zagonetnih ostvarenja, posebnih, različitih značenja; od tajanstvenih, sanjarskih do tužnih. Vještom primjenom tehnike i vrste fotografije Ana daje pravi značaj i značenje tim svojim pogledima koji u nama pobuđuju snažne doživljaje. Tako crno bijelim fotografijama naglašava melankoličnu atmosferu, dok fotografijama u boji oplemenjuje situaciju, kontrapunktirajući sivo–crno–bijelim tonovima i naglašavajući radost života, optimizam, sreću. Neke pak motive pretvara u grafiku čime im daje još snažniji doživljaj.

Ana svoje modele portretira putem njihova stava, pogleda, geste. Njihovim pogledima definira psihološka stanja portretiranih. Većina portretiranih gleda u kameru, pa tako svjesno pozirajući otkrivaju sebe i ono što žele pokazati. U pogledima upućenima kameri, dakle u Anin pogled, iščitavamo relacije između umjetnice i portretiranih; prepoznajemo bliskost portretiranog s autoricom i svijet koji autorica i model dijele u tom trenutku. I tako zajednički pričaju svoju priču. U koju smo i sami upleteni dodajući tim dvostrukim pogledima i svoj pogled, svoju priču. Zato za ovu izložbu mogu reći da je umjetnost gledanja; gledati ono što je gledano dok se gledalo. Da, upravo tako – sveto trojstvo Aninih fotografija.

Vinko Šebrek
Predsjednik Fotokluba Zagreb

Ana Šesto rođena je 1986. godine u Zagrebu. U Zagrebu je završila Školu primijenjene umjetnosti i dizajna (smjer fotografski dizajner) Sad je studentica treće godine Fakulteta političkih znanosti – studij novinarstva. Članica je Fotokluba Zagreb i Kino kluba Zagreb. Dodatno se obrazovala u fotografiji, filmu i dizajnu završivši, Tečaj fotografije u Fotoklubu Zagreb (2001.), Radionicu scenarija, režije, kamere, rasvjete i montaže u Kino klubu Zagreb (2005.) i Program usavršavanja za računalnog grafičkog dizajnera – Infokatedra (2008.). Sudjelovala je na seminaru Fotosofia 2 Damira Hoyke (2007). Tada je od stotinjak kandidata odabrana među 15 najboljih. Fotografijom se ozbiljnije bavi od 2001., od svoje petnaeste godine. Sudjelovala je na 15 skupnih, a priredila je dvije samostalne izložbe fotografije. Na žiriranim izložbama fotografije osvojila je pet nagrada i više pohvala. Neke od njih su 1. nagrada Fotokluba Zagreb na natječaju Živjela fotografija, 1. nagrada EduCentrinog natječaja Znanje u slici, 2. mjesto na prvog hrvatskom Fotomaratonu te finale Vichijevog natječaja za najbolji vodeni portret. Fotografije su joj objavljivane u Extri, Digital foto magazinu, Večernjem listu,  te Web portalima: Net.hr, T-portal, Totalportal, Nacional, Turizam info, Ulupuh, H-alter, Cunterview, Fotoakademija, Javno, Croportal, Bulb Magazine… Premda vrlo mlada, iza sebe ima bogato i svestrano radno iskustvo u grafičkom oblikovanju i fotografiji. Fotografije su joj kao ilustracija objavljene na koricama knjiga za nakladu Semafora i u Hrvatskom društvo književnika za djecu i mlade. Povremeno piše u periodičnim tiskovinama, snima modne fotografije za dizajnere, modele, snima promotivne fotografije hrvatskih reprezentativki u streljaštvu, fotografije sportskih utrka u Spa Franchoshamp (Belgija), snima za fotografski časopis Turizam info, službeni je fotograf nakladničke kuće Knjiga u centru i fotograf njihova festivala Pazi knjiga, fotograf  kazališta Mala Scena, etno butika Mara i urednica je vijesti u Bulb Magazinu. Fotografirala je mnoge hrvatske književnike (Zvonimira Baloga, Sanju Pilić, Hrvoja Hitreca, Julijanu Matanović…), a snimila je petnaestak naslovnica za knjige književnika: Ratka Bjelčića, Jadranka Bitenca, Jadranku Bukovca, Silviju Šesto Stipaničić, Ratka Bjelčića i Lanu Bitenc.

Otvorenje izložbe snimili su: Ognjen Karabegović i Nirvana Silnović



(iz knjige dojmova)