Vesna Vinski 1973

VESNA VINSKI

Crteži i pasteli - 27. 4. – 17. 5. 1973.

Maska laviranog tuša

Dosad je Vesna Vinski imala već dvije samostal­ne izložbe, i to nedavno — lani u Zagrebu, ove godine u Sisku — pa bismo se mogli pitati o smislu naj­novijeg nastupa u Galeriji ,Dubrava, budući da nije očekivati da će se u tako kratkom razdoblju dogoditi išta bitnoga, što bi promijenilo značaj njezina slikar­stva, i što bi valjalo pokazati na samostalnoj izložbi kao novinu u opusu. Stoga je, prije svega, uputno braniti i obraniti ovu postavu, koja je samo djelomice uvjetovana galerijskim prostorom, dočim smo se pri izboru vodili nakanom da pokažemo dosljednost raz­voja i logiku, po kojoj mi se čini da mlada slikarica ima zapaženo mjesto u suvremenoj hrvatskoj umjet­nosti.

Još na akademiji, 1966., Vesna Vinski radi tri cr­teža s izložbe koji nedvosmisleno nose istu umjetničku ideju, što je razaznajemo i u crtežima iz 1973., premda donekle morfološki modificiranu, što je razumljivo, prirodno. Slično se može ustvrditi i za crteže iz 1967., za pastele iz 1968… Figuralna skupina u karakterističnoj kompoziciji četiriju polja, a zatim transformacija do apstrakcije ili preobrazba na rubu apstrakcije, gdje se osnovni motiv još razabire, no uvijek tipični raspored oslikanih ploha, tipični rukopis, tipična mrlja.

I na početku i sada ljudi su realizirani u mučnini, u tjeskobi, u raspadu, erotizirani — seks je konstanta, znak epohe — pretvaraju se u ansambl plošnoga crteža pod maskom laviranog tuša i ovlaš nabačene boje, nestaju da bi se javili opet, pri nekom drukčijem slikaričinu raspoloženju, ti su ljudi tragične figure izgubljenoga dostojanstva, raslojeni, uništeni. Slikarica prvi put ih niže podsvjesno il svjesno, jedanput prepuštena boljem automatizmu geste, jedanput rafiniranu crtežu nago­vještaja, no stalno ljudi, stalno mučna erotika.

Tako Vesna Vinski išće izgubljeni dignitet, traga za cjelovitošću, mami je umjetnički izričaj po sebi, vapije puninu bića. Stilski: informel i tašizam, s osobnom inačicom raščetvorene kompozicije prepoznatljiva motiva; idejno: humanitet iz negacije, ljepota iz gađenja.

Sad je prepoznatljivo da je po srijedi autorska izložba, što ju je priredio pisac ovih redaka da konstituira umjetnost Vesne Vinski na interesu s akademije, na kontinuitet u jasno i čvrsto uobličene slikarske ličnosti još pri kraju školovanja, što je u nas prava rijetkost, te je i to razlog da Galerija Dubrava po prvi puta izlaže i rane radove, te ako smo pridonijeli boljem razumijevanju, naša je svrha ispunjena.

Josip Škunca
.

Katalog djela:

Crteži:
1. Crtež iz 1966. godine, pero, lavirani tuš, 39×26 cm
2. Dodiri, 1966., pero, 29×23 cm
3. Pastorala, 1966., pero, lavirani tuš, 39×26 cm
4. Kroki 1, 1967., kist, akvarel, 41,5×29 cm
5. Kroki 2, 1967., pero, lavirani tuš, akvarel, 41,5×29 cm
6. Kroki 3, 1967., pero, lavirani tuš, 41,5×29 cm
7. Proljetna igra, 1968., pero, lavirani tuš, 63x48cm
8. Il faut savoir mettre le point, 1973., pero, lavirani tuš, 78×58,5 cm
9. Ružićasti san, 1973., pero, lavirani tuš, 75,7×51,5 cm
10. Zapis, 1973., pero, lavirani tuš, 75,5×51,5 cm
11. Ondine, 1973., pero, lavirani tuš, gvaš, 65,5×51,5 cm
12. Chinatown, 1973., pero, lavirani tuš, gvaš, 65,5×51,5 cm
13. Pan, 1973., pero, lavirani tuš, gvaš, 65,5×51,5 cm
14. Oberon, 1973., pero, lavirani tuš, gvaš, 65,5×51,5
15. Vrtlog, 1973., pero, lavirani tuš, akvarel, 65,5×51,5 cm
16. Sekvenca, 1973., kombinirana tehnika, 65,5×51,5 cm

Pasteli:
17. Igra, 1968., pastel, 67,5×50,2 cm
18. Elegija, 1968., pastel, 65×50 cm
19. Karneval, 1968., pastel, 63,5×48,5 cm
20. Diptih vilinske priče, 1968., pastel, 30×24 cm
21. Rađanje Venere, 1968., pastel, 67,5×50,2 cm
22. Lirski ugođaj, 1968., pastel, 64x48cm
23. Događaj, 1973., pastel

Vesna Vinski rođena je u zagrebu 17. rujna 1944. godine. Na Zagrebačkoj Akademiji likovnih umjetnosti diplomirala je 1967., u klasi profesora Otona Postružnika; postdiplomski studij završila godine 1970., isto u klasi profesora Otona Postružnika. Godine 1968. bila je student američke umjetničke akademije Arts Students League u New Yorku. Studijska putovanja: SAD, Francuska, Italija, Austrija i SR Njemačka. Izlagala je na nekoliko samostalnih i skupnih izložbi.

Samostalne izložbe:
1972. Salon HDLU-a, Zagreb
1973. Muzej revolucije, Sisak

Skupne izložbe:
1968. lzložba novoprimljenih članova ULUH-a, Za­greb, Galerija doma ULUH-a
1969. II Salon mladih, Zagreb, Umjetnički paviljon
1969. III Trijenale savremenaog jugoslavenskog cr­teža, Sombor
1969. Izložba ULUH-a povodom 50-godišnjice SKJ i SKOJ-a, Zagreb, Salon ULUH-a i Mali sa­lon ULUH-a
1970. Izložba povodom 8. marta, Zagreb, Salon ULUH-a
1970. Split, Salon ULUH-a
1970. V Zagrebački salon, Zagreb, Moderna galerija JAZU
1970. III Salon mladih, Zagreb, Umjetnički paviljon
1971. IV Salon mladih, Zagreb, Umjetnički paviljon
1972. 1zložba povodom 8. marta, Zagreb, Salon ULUH-a
1972. Trijenale savremenog jugoslavenskog crteža, Sombor
1972. Izložba skica članova HDLU-a, Zagreb, Umjetnički paviljon
1972. Salon mladih, Zagreb, Umjetnički paviljon
1972. lzložba otkupa umjetnina 1971.-1972., Zagreb, Umjetnički paviljon


(iz knjige dojmova)