Vatroslav Kuliš i Boris Švaljek 1982

VATROSLAV KULIŠ I BORIS ŠVALJEK

18. 11. – 5. 12. 1982.

AKVARIJ

Akvarij je, poput otvorenog prozora ili upaljenog televizora, jedno od onih spremišta živih slika što nas često okružuju i izazivaju da ih fiksiramo. Naime, prizori su u njima strogo četvrtasto kadrirani i već uokvireni položenim pravokutnicima, pa kao da nam nude nekakvo pokretno slikarstvo, koje bi trebalo samo selektirati i zaustaviti. Nimalo čudno, dakle, da mogu poslužiti kao poticaj za platna i crteže ili čak funkcionirati kao mentalni model hvatanja života u određenim oblicima.

Ali dok otvoreni prozor pruža uglavnom tromu i gotovo nepromjenjivu sliku, a televizor i odveć nemiran niz bjegućih prizora, akvarij se odlikuje dostojanstvenim pretapanjem sekvenci i vrlo postupnim variranjem zadanog motiva. Dovoljno statičan za likovno poziranje i dovoljno dinamičan za mijene i nijanse, akvarij predstavlja idealan predložak za slikare ohlađene gestualnosti i ornamentaliziranog action-paintinga. Posebno primje­ren, dakako, bio bi i za majstore tzv. mokrih, vodenih tehnika, za akvareliste koji vole loviti u jasnom te u razrijeđenoj otopini akvamarina zakačiti i pokoju ribicu.

Sasvim je prirodno što je na temu akvarija naisao Vatroslav Kuliš. U fazi otvorenog kolorizma i asocijativne povezanosti s objektom, naslikao je nekoliko scena nadahnutih pri­rodom: raslinjem i odrazima, gibanjem i znakovima, u različitim prostornim segmentima. Prozorom u bajku zakoračio je ne samo s onu stranu površine nego i u zbilju preobraženog svjetla, koje lako može biti procijeđeno i kroz plavilo vode ill mora. Modra spilja, Prekomorski motiv i Morske trave za K. Kovačića već su sasvim u naznačenom motivskom okružju, a njima su se uskoro pridružile i Koraljna slika, Modra slika, Odrazi mora. Da i ne govorimo o sasvim izričitom Akvariju s morskom vodom iz 1981.

Za Vatroslava Kuliša motiv akvarija je dobar alibi oblikovne određenosti. Oslobađa ga od naglašenog i prepoznatljivog simbola, tako da se može u potpunosti prepustiti struk­turi. Daje mu priliku da se posluži mekom (organskom) simetrijom koja tako odgovara njegovoj dekorativnoj usmjerenosti. Dozvoljava mu da se zadrži na površini – koja, međutim, nije plitka, odnosno bez aluzivne dubine. Rečeno malo poetičnijim iskazom – na kakav nas Kuliševe slike same navode – njegovi akvariji su uzorci pripitomljene pučine ili skice nekakvog beskraja na domaku ruke.

U najnovijem ciklusu Kuliš je znatno pročistio gamu i sintetizirao rukopis. U visokim dvoglasima, troglasima i četveroglasima nižu se pojasevi boje, lelujaju se travke i uzdižu mjehurići zraka. Dok Crveni i Plavi akvarij označuju elementarnu ravnotežu eleme­nata, Akvarij s veselim dnom i Gotički akvarij – za A. B. Švaljeka otkrivaju pokušaje složenijih prostornih odnosa.

Za Antuna Borisa Švaljeka motiv akvarija je, prije svega, obaveza da vrati lopticu koju, mu je Kuliš servirao. Zatim, prilika da sustavnije razvije znakovite inačice i, konačno, šansa za slobodnu igru asocijacija i oblikovno-semantičkih kombinacija – što je najbliže njegovoj kreativnoj naravi.

Švaljekovi akvariji, konstruirani od čvrste rešetke s vrlo prozirnim i finim staklima, omo­gućuju dobar ribolov. Na svojevrsnim ekranima proviruju riblje glave (od kojih ta bića doista mogu smrdjeti), a na membranama se razabiru lebdeći debeli trupovi upravljani drvenastim repovima, poput kormila. Bile same, pojedinačne, ili u simultanom grupnom kretanju, nacrtane ribice (neslučajan deminutiv) prijete ozbiljnosti ambijenta te nagrizaju i samu vještinu koja ih je spravila i udomila.

Nesmiljena groteskna crta Švaljekove imaginacije razvidna je i iz samih naslova: Picas­sova ribica u akvariju, Ribice koje su pojele D. P., Rukica hrvatskog nadrealizma ili Akvarij za svaki malograđanski stan. Ali u provedbi se očituje ne samo parodičan duh nego i sposobnost građenja novih znakova i značenja. Švaljek doista ne zastaje na parafrazi tuđih stilova i na ironičnim citatima duktusa i tikova, nego vlastitim nacerenim manirizmom govori i pertinentne primjedbe o sadašnjem trenutku slikarstva i istim tim slikarstvom nastavlja drevnu priču o viđenom i neviđenom, o znanom i otajnom, o nad­zemnom i podvodnom. Itd…

Tonko Maroević

 

VATROSLAV KULIŠ

Vatroslav Kuliš roden je 7. ožujka 1951. u Vidošima (Livno). Školu primijenjene umjetnosti završio je u Zagrebu 1971. godine. Iste godine dine upisuje slikarski odjel Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu. Diplomirao je 1976. kod profesora Šime Perića. Uz slikarstvo bavi se grafičkim dizajnom i scenografijom (HNK, Gavella, Komedija, Teatar, ITD, Histrion). Član je grupe Stećak. Urednik je za ilustracije Opće enciklopedije JLZ.

Samostalne izložbe:
1969. Zagreb, Galerija Dubrava 
1979. Varaždin, Narodno kazalište August Cesarec
1980. Zagreb, Galerija knjižnice Vladimir Nazor
1980. Hvar, Galerija na Bankete
1981. Zagreb, Studio galerije Forum
1981. Karlovac, Galerija Barešić
1982. Palmižana, Galerija Škorpion

Skupne izložbe:
1972. Zagreb, Galerija Studentskog Centra, „Izložba studenata ALU“
1974. Zagreb, Umjetnički paviljon,”9. zagrebački salon”
1974. Zagreb, Umjetnički paviljon, “7. salon mladih”
1976. Poreč, Istarska Sabornica, XVI Annale
1976. Beograd, Galerija Doma omladine, „Izložba studenta ALU“
1976. Zagreb, Galerija Karas, Izložba mladih
1978. Zagreb, Umjetnički paviljon, “10. salon mladih”
1979. Zagreb, Galerija Dars, „Izložba grupe autora“
1979. Zagreb, Dramsko kazalište “Gavella”, „Izložba grupe autora“
1979. Rijeka, Moderna galerija, „10. biennale mladih“
1979. Zagreb, Umjetnički paviljon, „11. salon mladih“
1980. Zagreb, Umjetnički paviljon, „Otkup umjetnina 1979.“
1980. Zagreb, Galerija Karas, 8. postav hrvatske recentne likovne umjetnosti
1980. Opuzen, Likovni salon, Izložba članova galerije “Srećak”
1980. Metković, Narodno kazalište, Izložba članova grupe “Stećak”
1980. Zagreb, Umjetnički paviljon, „12. salon mladih“
1980. Nova Gradiška, Galerija Kerdić, 10. likovna kolonija “Strmac 80”
1980. Vinkovci, Galerija Umjetnosti, Izložba likovne kolonije “Strmac 80”
1980. Slavonski Brod, Izložba kolonije “Strmac 80”
1980. Beograd, „Vračarski dani kulture“
1980. Zagreb, Galerija Dubrava, „Likovni život Dubrave“
1980. Zagreb, Galerija Mladost, Članovi galerije “Stećak”
1981. Zagreb, Umjetnički paviljon, „16. zagrebački salon“
1981. Zagreb, „Vjesnikova izložba na otvorenom“
1981. Rijeka, Moderna galerija, „11. biennale mladih“
1981. Karlovac, Galerija “Vjekoslav Karas”, Biennale akvarela Jugoslavije
1981. Zadar, Galerija umjetnina Narodnog muzeja, Biennale akvarela Jugoslavije
1981. Kragujevac, Umetnička galerija Narodnog muzeja, Biennale akvarela Jugoslavije
1981. Klek, Galerija “Stećak”, „Izložba članova galerije“
1981. Zagreb, Galerija “Vladimir Nazor”, „Iz fundusa galerije“
1981. Zagreb, Umjetnički paviljon, „13. salon mladih“
1982. Zagreb, Galerija “Forum”, „Izložba 8 autora“
1982. Zagreb, „Vjesnikova izložba na otvorenom“
1982. Karlovac, „Vjesnikova izložba na otvorenom“
1982. Zagreb, Galerija “Vladimir Nazor”, Iz fundusa galerije
1982. Budimpešta, Mađarska, Szepmuveszeti muzeum, „Mlada jugoslavenska umjetnost“
1982. Lodz, Poljska, „Mlada jugoslavenska umjetnost“
1982. Poznan, Poljska, „Mlada jugoslavenska umjetnost“

Nagrade:
1981. Karlovac, Nagrada na Biennalu akvarela Jugoslavije

Popis radova:
1. Plavi akvarij, 1982., ulje na platnu, 114×146 cm
2. Zračni mjehurići u staklu i vodi, 1982., ulje na platnu, 130×162 cm
3. Akvarij sa morskim travama, 1982., ulje na platnu, 130×194 cm
4. Gotički akvariuj za A. B. Švaljeka, 1982., ulje na platnu, 130×162 cm
5. Akvarij sa veselim dnom, 1982., ulje na platnu, 152×190 cm
6. Akvarij sa barskom vodom, 1982., ulje na platnu, 97×130 cm
7. Akvamarin u akvariju, 1982., skulptura, pleksiglas, luxal lak, wasser-kugle

 

ANTUN BORIS ŠVALJEK

Antun Boris Švaljek rođen je 10. lipnja 1951. u Zagrebu. Realnu gimnaziju započeo je u Petrinji, a završio u Varaždinu. Godine 1969. upisuje se na Akademiju likovnih umjetnosti u Zagrebu, na slikarski odjel. Diplomirao je 1974. kod profesora Šime Pe­rića. Od iste godine do 1977. suradnik je Majstorske radionice likovnih umjetnosti profesora Krste Hegedušića. Godine 1979. bio je šest mjeseci na studijskom putovanju u Kaliforniji (SAD). Sudjelovao je na likovnim kolonijama Ivanjica 73, Strmac 75 i Zilik 82. Uz crtež i slikarstvo bavi se ilustracijom knjiga (Ernest Fišer Morje zvun sebe i Luko Paljetak Tanjur leteći, scenografijom (Histrion i Gavella) i plakatom. Član je grupe Stećak. Profesor je crtanja na Školi za primijenjenu umjetnost u Zagrebu.

Samostalne izložbe:
1976. Zagreb, Galerija Izlog
1977. Beograd, Dom omladine
1977. 9 mjesta Hrvatskog zagorja
1977. Zagreb, Gornji grad
1977. Zagreb, Galerija Vladimir Nazor.
1978. Varaždin, Narodno kazalište August Cesarec
1978. Dortmund, Staedtische Kunstgalerie Cloppenburg, Galerie 3 (sa Zlatkom Keserom)
1978. Hvar, Galerija Na bankete
1978. Zagreb, Studio galerije Forum.
1979. Čakovec, Muzej Međimurja
1979. Varaždin, Narodno kazalište August Cesarec (sa Zlatkom Keserom)
1979. Varaždin, Galerija Izlog.
1979. Los Angeles, Galerija u Arcadiji
1980. Zagreb, Galerija Zagreb
1980. Čakovec, Muzej Međimurja
1981. Zagreb, Studio galerije Forum
1982. Karlovac, Galerija Barešić
1982. Zadar, Galerija umjetnina narodnog muzeja

Skupne izložbe:
1970. Zagreb, Galerija Studentskog centra, „Izložba studenata ALU“
1970. Varaždin, Galerija slika, „Izložba varaždinskih stude­nata ALU“
1973. Zagreb, Umjetnički paviljon, 8. salon
1973. Ivanjica, Moderna galerija, 6. izložba likovne kolo­nije
1973. Ivanjica, Moderna galerija, „Izložba nagradenih likovne kolonije“
1973. Varaždin, Narodno kazalište „August Cesarec“, Izložba mladih varaždinskih slikara
1974. Zagreb, Umjetnički paviljon, 9. salon
1975. Zagreb, Umjetnički paviljon, „Otkup umjetnina“
1975. Zagreb, Umjetnički pavilion, 10. salon
1975. Rijeka, Moderna galerija, 8. jugoslavenski biennale mladih
1975. Nova Gradiška, Dom JNA, Izložba likovne kolonije „Strmac 75“
1976. Vinkovci, Galerija umjetnosti, Izložba likovne kolo­nije »Strmac 75“
1976. Zagreb, Galerija Karas, 2. postava recentne hrvatske likovne umjetnosti
1976. Varaždln, Galerija slika, 1. salon mladih
1976. Zagreb, Umjetnički paviljon, 8. salon mladih
1977. Zagreb, Umjetnički paviljon, „Otkup umjetnina“
1977. Zadar, Moderna galerija, 1. salon mladih
1977. Zagreb, DK „Gavella“, „Izložba majstorskih radionica likovnih umjetnosti#
1977. Rijeka, Moderna galerija, 9. jugoslavenski biennale mladih
1977. Bucuresti, „Jugoslavenska Izložba slikarstva i grafike“
1977. Zagreb, „Izložba mladih zagrebačkih slikara“
1977. Beograd, Dom omladine, „Izložba mladih zagrebačkih slikara“
1977. Varaždin, Narodno kazalište August Cesarec, „IzIožba mladih zagrebačkih slikara“
1977. Split, Umjetnički salon, „Izložba malog formata“
1977. Zagreb, Umjetnički paviljon, „Erotika u hrvatskom slikarstvu, crtežu i grafici“
1977. Zagreb, Galerija Karas, 3. postava recentne hrvatske likovne umjetnosti
1977. Zagreb, Umjetnidki pavilion, 9. salon mladih
1977. Zagreb, Galerija Karas, „Kritičari odabiru“
1978. Zagreb, Umjetnički pavilion, „Otkup umjetnina“
1978. Zagreb, Galerija Zagreb, „Figurativne tendencije u mladoj hrvatskoj likovnoj umjetnosti“
1978. Zagreb, Galerija Karas, 6. postava recentne hrvatske likovne umjetnosti
1978. Zagreb, Umjetnički paviljon, 13. salon
1978. Hvar, Galerija na Bankete, „Erotika u hrvatskom crtežu“
1978. Rijeka, Moderna galerija, 6. međunarodna izloiba originalnog crteža
1978. Sombor, Gradski muzej, 6. triennale suvremenog jugoslavenskog crteža
1979. Sarajevo, Umjetnički paviljon Collegium artisticum, „Izložba saveza HDLU-a“
1979. Zagreb, Galerija Karas, Izložba saveza HDLU-a
1979. Zagreb, „Izložba More 79“
1979. Zagreb, Galerija Dars, „Izložba grupe autora“
1979. Zagreb, Kabinet grafike JAZU, 7. biennale jugosla­venskog crteža
1979. Poreč, Istarska sabornica, 19. annale
1979. Rijeka, Moderna galerija, 10. biennale mladih
1979. Karlovac, Galerija Karas, 1. biennale jugoslavenskog akvarela
1979. Varaždin, Galerija slika, 2. salon mladih
1979. Cleveland, 4. medunarodna izložba crteža
1979. Zagreb, Galerija Karas, 7. postava hrvatske recentne likovne umjetnosti
1979. Zagreb, DK „Gavella“, „lzložba grupe autora“
1979. Pula, 19. porečko annale
1979. Labin, 19. porečko annale
1979. Zagreb, Umjetnički paviljon, 11. salon mladih
1979. Zagreb, Galerija Vladimir Nazor, „Iz fundusa galerije Vladimir Nazor“
1979. Hollywood, „S kalifornijskim slikarima“
1980. Zagreb, Galerija Karas, „Kritičari odabiru“
1980. Ljubljana, Mestna galerija, „Listovi“
1980. Subotica, Salon likovnih susreta, „Kritičari odabiru“
1980. Zagreb, Galerija Karas, „Listovi“
1980. Zagreb, Umjetnički paviljon, „Otkup umjetnina“
1980. Zagreb, Galerija Karas, 8. postava hrvatske recentne likovne umjetnosti
1980. Poreč, Istarska sabornica, 20. annale
1980. Gospić, 15. Likannale
1980. Donji Lapac, 15. Likannale
1980. Beograd, 15. Likannale
1980. Gračac, 15. Likannale
1980. Bihać, 15. Likannale
1980. Drniš, 15. Likannale
1980. Benkovac, 15. likannale
1980. Knin, 15. likannale
1980. Zagreb, 15. likannale
1980. Ljubljana, Mestna galerija, Nagrađeni riječkog biennala
1980. Pazin, 20. porečki annale
1980. Opuzen, Izložba članova Galerije „Stećak“,
1980. Metković, Izložba članova Galerije „Stećak“
1980. Zagreb, Izložba članova galerije „Stećak“
1980. Zagreb, Galerija Zagreb, „Akt danas“
1981. Zagreb, Umjetnćki paviljon, 16. zagrebački salon
1981. Rijeka, Moderna galerija, 11. biennale mladih Pores, Istarska sabornica, 21. annale
1981. Klek, galerija -Stedak., izlo2ba 61anova
1981. Zagreb, „Vjesnikova izložba“
1981. Zagreb, Centar Moša Pijade, „Likovni umjetnici Trnja“
1981. Split, „Izložba minijatura“
1981. Titograd, „Izložba HDLU-a“
1981. Skopje, „Izložba HDLU-a“
1981. Zagreb, Galerija Vladimir Nazor, „Iz fundusa“
1981. Wroclav, 2. međunarodni triennale crteža
1981. Nikosia, „Suvremeni jugoslavenski crtež i grafika“
1982. Zagreb, Galerija Karas, 10. postava hrvatske recentne likovne umjetnosti
1982. Blato, 4. likovni salon
1982. Zagreb, „Vjesnikova izložba“
1982. Karlovac, „Vjesnikova izložba“
1982. Zagreb, Galerija Forum, Izložba 8 aurora
1982. Budimpešta, Szepmüveszeti muzeum, „Mlada jugosla­venska umjetnost“
1982. Lodz, Muzej suvremene umjetnosti, „Mlada jugosla­venska umjetnost“
1982. Poznan, „Mlada jugoslavenska umjetnost“
1982. Evora, „Suvremeni jugoslavenski crtež i grafika“
1982. Coimbra, „Suvremeni jugoslavenski crtež i grafika“
1982. Porto, „Suvremeni jugoslavenski crtež i grafika“
1982. Lisboa, „Suvremeni jugoslavenski crtež i grafika“
1982. Ponta Delgada, „Suvremeni jugoslavenski crtež i grafika“

Nagrade:
1977. Zagreb, Nagrada za slikarstvo 9. Salona mladih
1979. Zagreb, Nagrada na 7. Biennalu jugosla­venskog crteža
1979. Rijeka, Nagrada za slikarstvo 10. Biennala mladih

Popis radova:

Crteži
1. Plava podmornica na 15. katu, 1982., pero, lavirani tuš u boji, olovka u boji, 49,5×64,5 cm
2. Rukica hrvatskog nadrealizma, 1982., pero, lavirani tuš u boji, 49,5×64,5 cm
3. Ribice koje su pojele D. P., 1982., pero, lavirani tuš u boji, 49,5×64,5  cm
4. Velika šutljivica, 1982., pero, lavirani tuš u boji, 49,5×64,5  cm
5. Kraljica akvarija, 1982., pero, lavirani tuš u boji, 25×31 cm

Skulpture
1. Akvarij za svaki malograđanski stan, 1982., lim, pleksiglas, pijesak, drvo luxal lak, 33x41x25 cm
2. Vjenačni dar, 1982., glazirana terakota, 20x14x20 cm

Slike
1. Picassova ribica u akvariju, 1982., kombinirana tehnika na kartonskoj ambalaži, 50×69 cm
2. Picassova ribica u akvariju, 1982., ulje na platnu, 135×200 cm


(iz knjige dojmova)