Robert Zdarilek 2010

ROBERT ZDARILEK

Poklonstvo - 20. 12. 2010. – 5. 1. 2011.


Poklonstvo, 2010. kaširani karton

POKLONSTVO

Kad se Isus rodio u Betlehemu judejskome, u dane Heroda kralja, gle, mudraci se s Istoka pojaviše u Jeruzalemu, raspitujući se: Gdje je taj novorođeni kralj židovski? Vidjesmo gdje izlazi zvijezda njegova, pa mu se dođosmo pokloniti.

(Evanđelje po Mateju)

Prema ovoj biblijskoj priči, staroj više od dva milenija, ikonografski znanoj kao Poklonstvo kraljeva (ili Poklonstvo mudraca), kipar Robert Zdarilek izveo je suvremeno koncipiranu skupnu skulpturu/instalaciju, nazvanu Poklonstvo, za izložbu u sklopu manifestacije Božić u Dubravi 2010. U svojoj koncepciji, veže se on likovima i njihovim atributima izravno uz kršćanski blagdanski kontekst i uz spomenuti biblijski događaj koji se slavi kao Epifanija, ali istodobno taj kontekst značenjski proširuje i osuvremenjuje, simbolički naglašavajući važnost klanjanja istinskim ljudskim vrijednostima: radosti, sreći i ljubavi, miru, pomirenju i praštanju, te aludirajući na potrebu njihova poklanjanja.

Objavu Isusova rođenja (Bogojavljenje) preko trojice mudraca (kraljeva), umjetnici su tijekom povijesti prikazivali s različitim brojem likova, počevši od scene u kojoj su samo najvažniji akteri – Marija, Josip i mali Isus, te mudraci/kraljevi Melkior, Gašpar i Baltazar, do prebogatih scena koje su nevjerojatno napučene likovima i životinjama, pa se u njima uz Poklonstvo kraljeva ikonografski istodobno može iščitati i Rođenje Isusovo i Poklonstvo pastira. Zdarilekova interpretacija ove teme, što se broja aktera tiče, minimalistička je i uključuje šest glavnih likova, uz pridodanu betlehemsku zvijezdu (ovdje objekt) kao simboličku oznaku događaja. Likovna interpretacija slijedi isti princip elementarnosti, u skladu s kiparskim izričajem autora, koji je u svome stvaralaštu uvijek sklon sažimanju i sintetiziranju, ali i konstruiranju – u pravilu geometriziranih, blokovitih volumena, što je i ovdje slučaj. Njegova likovna transkripcija znanoga sižea tu je daleko od tradicionalnoga opisivanja, jer autoru je priča bila tek matrica i polazište za bavljenje čisto likovnom problematikom. Ona mu je bila izazov za svođenje (i razlaganje) ljudskoga tijela na elementarne geometrijske oblike izvedene iz kugle, kvadra, kocke i valjka, odnosno trokuta i kruga. Uz to i za konstruiranje stiliziranih i strogo strukturiranih likova, istodobno suvremenih i arhetipsko – robusnih, izvedenih u tradicionalno ne-kiparskom materijalu i bez nepotrebnih detalja. Ali, ipak, kao kod Henryja Moora, kad je detalj bio potreban, tad je on u Zdarilekovim skulpturama izveden pažljivo i realistički, čak s puno poetike (lice Marije i maloga Isusa). Izazov je autoru tu bio i ponuditi nam intrigantnu igru volumena i prostora u kojoj su odnosi, zbog maštovite i duhovite uporabe materijala, na neki način inverzni. Naš osjećaj za volumen i za prostor pritom proizlazi ne iz viđenoga, nego iz konstruiranoga – i time zamišljenoga, jer su monumentalne forme koje mi percipiramo kao punine, ovdje oblikovane s jedne strane od šupljina i od zasjenjenih praznina; od oprostorenih linija i plošnina, a s druge od naizgled teških (a u stvarnosti lakih) monolitnih blokova. A u nutrini svega, začudo, pulsira neka čudesna životna energija i izbija na površinu, gdje se sudara s bojom, što sve pokreće prividnu tektonsku zaustavljenost likova, oživljujući ih – i osuvremenjujući.

U cjelini gledajući, svojim kiparskim pristupom autor je cijelu priču premjestio iz povijesnoga u suvremeni kontekst, pretvarajući jednu stvarnost u drugu i preklapajući prostore i vremena, pa su nam likovi Zdarilekova Poklonstva bliski i oslobođeni tajnovite mističnosti, a darovi njegovih mudraca, koje oni nose u trokutastim, valjkastim i četvrtastim kartonskim kutijicama, specifični su mirisi, zlato i tamjan našega doba.

Višnja Slavica Gabout


(detalj)

Popis izloženih skulptura:
1. Isus i Marija, 2010., kaširani karton, 130x60x75 cm
2. Josip, 2010., kaširani karton, 165x80x50 cm
3. Gašpar, 2010., kaširani karton, 150x80x50 cm
4. Melkior, 2010., kaširani karton, 155x80x60 cm
5. Baltazar, 2010., kaširani karton, 150x70x60 cm
6. Zvijezda, 2010., kaširani karton, 200x200x200 cm


(detalj)

Robert Zdarilek rođen je u Zagrebu 1955. godine. Nakon završene Škole primijenjene umjetnosti u Zagrebu, od 1978. do 1983. godine radi na poslovima industrijskog oblikovanja. Od 1985. godine sudjeluje na više skupnih izložbi u zemlji i inozemstvu. Diplomirao je kiparstvo 1988. godine na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu. Osim kiparstva, bavi se dizajnom, keramikom i animiranim filmom. Autor je likova u pedesetak animiranih filmova u produkciji HRT-a. Od 1999. do 2002. godine predaje kiparstvo polaznicima prve godine studija grafike, slikarstva i filmske animacije. Član je HDLU-a Zagreb od 1988., a HZSU-a od 1989. godine. Živi i radi u Zagrebu kao samostalni umjetnik.

Samostalno je izlagao:
1988., Zagreb, Portret galerija Likum,
1989., Zagreb, Galerija Contempora Likum,
1989., Opatija, Umjetnički paviljon Juraj Šporer,
1990., Zagreb, Galerija Događanja,
1992., Zagreb, Salon galerije Karas,
1993., Zagreb, Portret galerije Likum,
1994., Zagreb, Galerija ULUPUH,
1995., Zagreb, Galerija Permanenta,
2004., Zagreb, Galerija Vladimir Filakovac,
2005., Crikvenica, Galerija Crikvenica,
2010., Krk, Galerija Decumanus.


(detalj)

Radovi izvedeni i postavljen u prostoru:
1988., Zagreb, Pionirski grad, Amfibion, simpozij,
1988., Supetar na Braču Školjka,
1989., Lokve, Amfibion 2, simpozij,
1996., Halle, Njemačka, Sjećanje na budućnost, simpozij,
1989., Jakovlje, Vjekoslavov brod, simpozij,
1999., Split, Tango za Dijanu, simpozij,
1999., Zaprešić, Damirov brod,
2002.-2009., Zagreb, Šuma Striborova, 12 od 13 skulptura,
2004., Zagreb, Grad mladih, Sjećanje na sutra,
2004., Moritzburg, Njemačka, Moj brod u tvojoj luci, simpozij,
2004. Frauenstein, Njemačka, Brod za Amazonu, simpozij.


(detalj)


(iz knjige dojmova)

Izložba je potpomognuta sredstvima Gradskog ureda za obrazovanje, kulturu i šport.