Izložba Ivana i Aleša Tomšea

IVAN I ALEŠ TOMŠE

Susretanja/Srečevanja – 18. 9. – 5. 10. 2017.


Aleš Tomše

LIKOVNOST PRIJE SVEGA

Fotograf nije lovac na slike, on je tragalac za motivima.
Fotografija se ne pronalazi, ona se stvara.

François Soulages, francuski likovni kritičar i teoretičar estetike fotografije.
Zajedničkom izložbom fotografskih portreta zagrebačkoj publici predstavljaju se otac i sin, Ivan i Aleš Tomše, fotografski stvaratelji iz Brežica. Riječ je o izložbi fotografija pod nazivom Srečevanja, s kojom su se već zajedno predstavili domaćoj publici u likovnoj galeriji Posavskog muzeja u Brežicama, u veljači 2014. godine.

Za ovu su prigodu iz fundusa spomenute izložbe izdvojili veći dio fotografija, kojima su dodali nove, svježijeg datuma nastanka, stvorivši tako zanimljivu, tematski objedinjenu cjelinu od 40 fotografija (od svakog autora po 20). Zadržali su isti naslov izložbe, Srečevanja, dodajući uz taj naziv i njegov hrvatski prijevod, Susretanja. Sam naslov izložbe upućuje na njihov autorski pristup, odnosno na način na koji su stvarali fotografije od trenutka snimanja do postprodukcije. Valja naglasiti da se tijekom snimanja nisu bavili isključivo snimanjem izdvojenih portreta, već pretežno bilježenjem različitih situacija u kojima su se i sami nalazili s ljudima koje su snimali, te kasnije izdvojili njihove portrete prigodom obrade fotografija. Dakle, radi se intimističkom subjektivnom pristupu, odnosno pogledu i načinu kojega razlikujemo od dokumentarnog upravo u pogledu i intuiciji autora, jer dolazi iznutra, iz srca, iz dna duše i oka autora.

Veći dio fotografija snimljen je u prirodi, na otvorenom prostoru, manji dio u studiju, a obrađene su u digitalnom fotografskom sustavu u crno-bijeloj tehnici. To su portreti ljudi, žena i djece, koje autori dobro poznaju, s kojima se druže u svakodnevnom životu ili u različitim situacijama, u šetnji i susretu na ulici, raznim priredbama, okupljanjima ili izletima. Među njima su i portreti članova njihovih obitelji, prijatelja i kolega, ali i usputnih poznanika i prolaznika. Ljudi se međusobno vrlo razlikuju, kako izgledom, tako i po karakteru, što su autori nastojali pokazati na svojim fotografijama. Otuda njihove fotografije, odnosno njihovi intimistički portreti istodobno predstavljaju neizostavni realistični prikaz portretiranih osoba kao i njihovu psihološku karakterizaciju. No, ovim autorskim fotografijama autori izražavaju i sebe i otkrivaju vlastiti pogled na svijet te svoj likovni izražaj. Upravo njihov osebujni osobni umjetnički izražaj bit je njihove fotografije na ovoj izložbi, koja se ogleda u realnosti slike svijeta i portretiranih osoba, ali i u pogledu i fotografskom pristupu autora.

Portret je u fotografskoj umjetnosti pravi stvaralački izazov za svakog fotografskog stvaratelja, bez obzira u kome i kakvom obliku se stvaraju. jer se upravo u portretu mogu ostvariti novi umjetnički dometi. Po umjetničkim dometima, fotografski portret na otvorenom ili u studiju može predstavljati novo estetsko postignuće, pod uvjetom da fotografska djela izražavaju originalan stvaralački pristup autora, istraživački duh forme i sadržaja, eksperimentalnost i inovaciju.

Ivan i Aleš Tomše su taj izazov objeručke prihvatili, a poriv i poticaj traganju za novim rješenjima dobili su u rješenjima i praksi poznatog engleskog fotografa Mika Shava, proučavajući njegove fotografije i članke na njegovim internetskim stranicama. O tome Ivan Tomše kaže: “Često smo, sin Aleš i ja, proučavali raznu fotografsku literaturu, fotografije, a u posljednje vrijeme i razne članke na internetskim stranicama. Tako smo našli blog Mike Shava, engleskog fotografa, u kojemu opisuje svoja fotografska iskustva i svoje autorske fotografije i postignuća. Posebno su nam bile zanimljivi njegovi fotografski portreti i način na koji ih stvara. Bilo je to za nas nešto posebno. Sličile su grafikama, koje u svijetu likovne umjetnosti stvaraju vrhunski likovni umjetnici. I tako smo, polazeći od naše ranije prakse, znanja pa i naših uzora na čijim smo djelima učili, kao što su poznati svjetski fotografi: Henri Cartier-Bresson, Andréj Kertész, Aleksandar Rodčenko, Robert Frank, Garry Winogrand i drugi u likovnom i od Mike Shava u tehničkom pogledu odlučili da napravimo nešto slično, ali nešto svoje i po svojem”.

I za Aleša je očeva ideja bila izazov i podstrek za nova istraživanja, ekspementiranja i stvaralaštvo. O tome će reći: “Veoma rado istražujem i ekspermentiram, kako u mediju fotografije, tako i u oblikovanju, odnosno grafičkom dizajnu. Tako sam rado prihvatio poziv oca Ivana da zajedno pripremimo, odnosno da tehnički i likovno oblikujemo fotografije za ovu izložbu. Pri tome smo upotrebljavali razne metode i postupke koje su nam nudili razni kompjutorski programi za obradu i oblikovanje fotografija. U tom zajedničkom radu, obojici je bila stalno prisutna misao vodilja – razmišljati “out of box”, što znači zaboraviti sva fotografska pravila i s puno mašte, razmišljanja i međusobnih razgovara otkrivati svoj vlastiti put i stvarati fotografije po svome”.

Iako je riječ o zajedničkoj izložbi, svaki od autora je u izložene fotografije ugradio, kako osobni likovni identitet i umjetnički integritet, tako duhovne i emocionalne značajke svog bića, stvarajući tako nova umjetnička djela i dokumente vremema.

Otuda ova izložba predstavlja pogled u njihovo novo polje stvaralaštva, koje je zahtijevalo usavršavanje u novim tehničkim i umjetničkim znanjima i poznavanje suvremene fotografske estetike i poetike. Uz fizički izgled snimljenih osoba, u ovim fotografijama otkrivamo i njihove emocije, kao što su strah, ljutnja, osjećaj krivice, žalosti, veselja i karakteristike njihovih karaktera. Otuda ove fotografije djeluju istinito, snažno i uvjerljivo, upravo onako kako je svojedobno o portretu pisao čuveni francuski fotograf Daniel Masclet, rekavši da je dobar portret zapravo proizvod mozga, oka i srca umjetnika. Mozak koji razmišlja, ispituje, prepoznaje, odabire oko koje otkriva i izdvaja i srce koje osjeća i voli.

Vinko Šebrek, AFIAP, ESFIAP


Ivan Tomše


Ivan Tomše

Ivan Tomše rođen je 1942. godine u Dobravi kod Škocjana, u Sloveniji. Osnovnu školu i gimnaziju završio je u Brežicama, a Pedagošku akademiju u Zagrebu. Radni vijek proveo je na različitim poslovima: od nastavnika fizike i tehničkog odgoja u osnovnim školama, zatim na više političkih i društvenih dužnosti (potpredsjednik Izvršnog vijeća i predsjednik Skupštine općine Brežice, delegat u Skupštini Republike Slovenije), te na kraju profesionalne karijere kao voditelj kadrovskog sektora i zamjenik direktora lječilišta Terme Čatež. Danas je u mirovini. Svoje slobodno vrijeme posvećuje planinarstvu i fotografiji. Fotografijom se s manjim prekidima bavi od gimnazijskih dana. U tom razdoblju, a posebno posljednnih dvadesetak godina, stvorio je mnoštvo fotografija i dijapozitiva u boji, uglavnom planinarskih motiva, pejzaža i prirode. Pravu revoluciju u njegovu stvaralaštvu donijela je digitalna fotografija. Iako ga i nadalje okupira fotografija prirode, planinarska i pejzažna fotografija, u posljednje vrijeme sve više se posvećuje portretu, makro i apstraktnoj fotografiji. Do sada je sudjelovao na 16 skupnih, a priredio je i 12 samostalnih izložbi fotografija.
Živi s obitelji u Brežicama, Milavčeva 15, Slovenija.


Ivan Tomše


Aleš Tomše

Aleš Tomše rođen je1965. godine u Brežicama, u Sloveniji. Fotografiju je otkrio i zavolio još kao dječak. Svoju prvu fotografiju – portret oca, snimio je već s pet godina, dok je narednih godina postupno otkrivao tajne i ljepote fotografije uz oca Ivana, strastvenog fotoamatera i planinara, a kasnije djelovanjem u fotosekciji u osnovnoj školi u Brežicama i u fotografskim udrugama, sudjejujući na raznim skupnim i žiriranim izložbama fotografije, na kojima su bili zapaženi mnogi njegovi radovi, od kojih su brojni bili nagrađeni i pohvaljeni. Iako je školovanjem izabrao poziv tehničara, završivši srednju tehničku školu u Krškom i Zagrebu, veoma rano je odabrao grafički dizajn za svoju buduću profesiju i karijeru, zaposlivši se u fotodizajneskom studiju u Brežicama. Upravo u radu u dizajnerskom studiju otkrio je svoju sklonost i talent za oblikovanje i umjetnost. Od tada su dizajnerski studio i računalo postali njegovo stalno i omiljeno mjesto za kreativno razmišljanje, radionica za eksperimentiranje i prostor za stvaranje novih grafičkih uradaka i novih inovativnih i izražajnih umjetničkih fotografija.
Živi u Brežicama, Milavčeva 15, Slovenija.


Aleš Tomše

fotografije s otvorenja izložbe snimio Čedomil Gros


.

Izložba je potpomognuta sredstvima Gradskog ureda za obrazovanje, kulturu i sport.