Izložba Ivana Tomšea

IVAN TOMŠE

Ekspresije prirode – 16. 9. – 3. 10. 2013.

Ekspresije prirode

“Umjetnost je izrazito subjektivna,
ona ne predstavlja ono što je vidljivo,
nego stvara vidljivo.”
                                                         (Paul Klee, švicarski slikar)                                                                                                                    

Fotografija se često uspoređuje sa slikarstvom, a pojedini slikari pronalaze nadahnuće u fotografiji i obratno, mnogi fotografi koriste iskustva majstora slikara. Apstraktni ekspresionizam ruskog slikara Vasilija Kandinskog i akcijsko slikarstvo (action painting) američkog slikara Jacksona Pollocka, predstavljaju stilove u slikarstvu koji pripadaju apstraktnoj umjetnosti. Apstraktnu umjetnost prepoznajemo i u djelima fotografa piktorijalizma, u fotografijama Ansela Adamsa (bojanje svjetlom), Otta Steinerta (subjektivna fotografija), Man Raya i mnogih drugih.

Na tragu njihovog stvaralaštva nalaze se i najnovije fotografije Ivana Tomšea iz Brežica, predstavljene na ovoj izložbi, a mogu se odrediti kao njegov novi pristup u pola stoljeća dugom stvaralaštvu. Iako i dalje ostaje u izvjesnoj mjeri na pozicijama figurativne fotografije, Tomše se sve više okreće apstrakciji, napuštajući figurativnost, i slobodom kreativnog izražavanja stvara potpuno novi autorski stil. Raznovrsni motivi iz života i prirode sada postaju tek predlošci i ishodišta njegovog likovnog doživljaja, koje on fotoaparatom i računalnim programima preoblikuje u apstraktnu sliku otisnutu na  tekstilnom umjetničkom platnu.

Tomše je u posljednjih nekoliko godina stvorio zavidan tematski opus fotografija prirode, od kojih je njih 61, pod simboličnim nazivom “Darovi prirode” (Darovi narave), izložio prošle godine na izložbi u Brežicama. Riječ je o makrosnimkama prirode, biljaka  i geoloških fenomena u prirodnom ambijentu – u šumi, uz vodu, u podzemlju. “Podarila mi ih je priroda, samo ih je trebalo otkriti, uobličiti i pretočiti u fotografiju” reći će Tomše. Iako su u ovom ciklusu zastupljene i figurativne fotografije, najveću pozornost pobuđuju oni radovi gdje autor napušta realističko pojmovanje i priklanja se apstraktnoj fotografiji.

Fotografije na izložbi “Ekspresije prirode“ predstavljaju tek manji dio tog ciklusa, koji sadrži šesnaest fotografija prirode velikog formata, gdje se autor ne služi transformacijom realnosti prirode, već eliminacijom svake realnosti, bez obzira je li realnost ishodišna točka u njegovom stvaralaštvu ili nije. Autor različitim izražajnim i tehničkim sredstvima daje novu formu fizičkim oblicima, odnosno stvara originalan raspored linija, ploha, tona i boja, koji  ukazuju na njegove ideje, maštanja, invencije, intuiciju, odnosno unutarnje viđenje stvari. To je uostalom bit slikarstva, kiparstva, glazbe, fotografije i svake druge umjetnosti.

A to unutarnje viđenje stvari ogleda se u korištenju onih sredstava izražavanja koja se upotrebljavaju u tradicionalnoj i suvremenoj umjetnosti, kao što su kompozicija, ekspozicija, atmosfera, boja, ton, kontrast, zasićenja zrnom, odnosno digitalnim šumom i slično.

Tomše u svom stvaralaštvu ne traži sličnosti s onim što je već stvoreno, već poučen djelima i stvaralaštvom majstora umjetnosti daje svoju sliku prirode kako je on vidi i doživljava, težeći da promatraču pokaže nešto od svog osobnog gledanja i doživljavanja prirode.

Posebnu pozornost daje komponiranju fotografske slike, pa ono što nije mogao napraviti  tijekom snimanja veoma vješto dopunjuje računalnom obradom fotografije. Autor ne vidi  kompoziciju kao skup dogmatskih pravila, iako ih se drži u određenoj mjeri, već kao način istraživanja osobnih sposobnosti i znanja, osobnih raspoloženja i korištenje mogućnosti računalnih programa. Pri komponiranju značaj daje cjelini slike nauštrb skupu manje ili više bitnih grafičkih elemenata unutar kadra. Pri stvaranju slike za njega su najvažniji  boja i kontrast, čime postiže snagu simbola. Jači simboli vode emocije, a ostali ih dopunjuju. Tomše vodi računa i o balansu, koji je neraskidivo vezan s kontrastom, stvarajući tako aktivni međusobni odnos među elementima slike. Uz sve to valja naglasiti i visoku tehničku kvalitetu fotografija, kao značajan preduvjet stvaranja umjetničkog djela.

Pažljivi će promatrač u njegovim fotografijama prepoznati prepletenost apstraktnog slikarstva, posebno apstraktnog ekspresionizma i apstraktne fotografije, prepoznat će dijalog neopiktorijalizma, kojeg je pokrenula i razvila digitalna fotografija, i suvremene fotografije.  Pretpostavke koje nudi nova suvremena umjetnost da fotografija može biti sredstvo osobnog autorskog izričaja, a ne samo sredstvo bilježenja stvarnosti, ono je što je ovog autora potaklo na stvaranje djela zavidne umjetničke kvalitete, s one druge strane stvarnosti,. 

Vinko Šebrek, AFIAP, ESFIAP

Ivan Tomše rođen je 8. svibnja 1942 godine u Dobravi kot Škocjana u Sloveniji. Osnovnu školu i gimnaziju završio je u Brežicama, a Pedagošku akademiju u Zagrebu. Radni vijek proveo je na različitim  dužnostima. Bio je nastavnik fizike i tehničkog odgoja na osnovnim školama u Velikoj Dolini i Brežicama, potpredsjednik Izvršnog vijeća  općine Brežice, predsjednik Skupštine općine Brežice i delegat u Skupštini Republike Slovenije i na kraju profesionalne karijere voditelj kadrovskog sektora i zamjenik direktora lječilišta Terme Čatež. Danas je u mirovini.
Svoje slobodno vrijeme posvetio je planinarstvu i fotografiji. Fotografijom (obiteljska fotografija, razna društvena događanja i planinarska i pejsažna fotografija) s manjim se prekidima bavi od gimnazijskih dana, a jedno vrijeme bio je  instruktor i voditelj fotografskih sekcija u osnovnim školama u Velikoj Dolini i Brežicama.
Nakon stanke od desetak godina, osamdesetih godina prošlog stoljeća ponovno se ozbiljno prihvatio fotografiranja. Od 1992. godine ne odvoja se fotoaparata koji mu je obitelj polkonila za pedeseti rođendan. Tako je nastalo mnoštvo fotografija i dijapozitiva u boji, uglavnom  planinarskih motiva, pejzaža i prirode.
Pravu revoluciju u njegovom stvaralaštvu donijela je digitalna fotografija. I dalje ga okupira fotografija prirode, planinarska i pejzažna fotografija, a u posljednje vrijeme makro i apstraktna fotografija. Do sada je sudjelovao na 16 skupnih, a priredio je i 12 samostalnih izložbi fotografija. Radovi su mu bili izloženi u Ljubljani, Mariboru, Ribnici na Dolenjskem, Sevnici, Brežicama, Podsredi, Termama Čatež, a pojedinačni radovi na više skupnih izložbi diljem Slovenije.
Za ovu izložbu u Zagrebu prenio je svoje fotografije na slikarsko platno u posebnoj tehnici digitalnog tiska, tako da gledatelj stječe dojam da se radi o slikarskim radovima.
Ivan Tomše danas živi s obitelji u Brežicama.

fotografije s otvorenja izložbe

Pokrovitelj izložbe:
Veleposlanstvo Republike Slovenije u Republici Hrvatskoj